Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 2 of 372
Back to Result List

Entwicklung einer Administratoroberfläche für Lehrveranstaltungen mit Photovoltaik-Anlagen in der virtuellen Realität (Kurztitel: Leitstand für die Lehre in VR)

  • Diese Arbeit beschäftigt sich mit der Erstellung einer Administratoroberfläche für die Lehre bei Photovoltaik (PV)-Praktika in der virtuellen Realität (VR). Die erstellte Umgebung bietet, mittels Bildschirmspiegelungen, Möglichkeiten zur didaktischen Anleitung und Unterstützung der Studierenden. Das Thema wurde aufgrund einer bestehenden Lehranwendung in der VR bedeutungsvoll und zeigt deutliches Potenzial. Diese Lehranwendung wird bereits umfassend und verpflichtend in den Praktika eingesetzt. Sie bietet einen praxisnahen Aufbau von Solaranlagen und erhöht gefahrlos die Experimentierfreudigkeit. Mit ihr lassen sich die aufgebauten Anlagen technisch prüfen, simulieren und bewerten. Zudem werden die beiden Möglichkeiten zur Unterstützung der Studierenden beurteilt. Als Ergebnis wird die Umsetzung der nahezu automatisierten Administratorober-fläche verdeutlicht und ein Usability-Test aus den Praktika evaluiert. Schlagwörter: Administratoroberfläche, Bildschirmspiegelung, C, Didaktik, im-mersiv, Oculus Quest 2, Photovoltaik, Python, Tkinter, virtuelle Realität
  • This work focuses on the creation of an administrator interface for teaching pho-tovoltaic (PV) practicals in the Virtual Reality (VR). The created environment pro-vides the possibilities for didactic guidance and support of the students by means of screen mirroring. The topic became significant due to an existing teaching ap-plication in VR and shows clear potential. The teaching application is already ex-tensively and mandatory used in the internships. It provides a hands-on construc-tion of solar systems and safely increases the willingness to experiment. It can be used to test, simulate and evaluate the constructed systems. In addition, the two existing possibilities for supporting the students are evaluated up on this ba-sis. As a result, the implementation of the almost automated administrator inter-face is clarified and a usability test from the practical courses is evaluated. Keywords: administrator interface, C, didactic, immersive, Oculus Quest 2, photovoltaics, Python, screen mirroring, Tkinter, virtual reality

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Sebastian Wientzek
URN:urn:nbn:de:hbz:1393-opus4-8026
Document Type:Master's Thesis
Language:German
Year of Completion:2022
Date of final exam:2022/09/21
Release Date:2022/10/07
Page Number:74
Institutes:Fachbereich 1 - Institut Informatik
DDC class:300 Sozialwissenschaften / 330 Wirtschaft
Licence (German):License LogoNo Creative Commons